12 نوامبر 2022- محققان نشان داده اند که یک دستگاه جدید تأثیر چشمگیری بر کاهش وزن و بهبود دیابت دارد اما این دستگاه در ایالات متحده موجود نیست. این دستگاه پیش از این در حال انجام آزمایش بالینی بود، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آزمایش را متوقف کرد، دلیل آنها نقش این دستگاه در تشکیل آبسه کبدی بود که یک پاکت پر از مایع در کبد است.

نام این دستگاه EndoBarrier است و توسط شرکت فناوری پزشکی GI Dynamics مستقر در بوستون، تولید شده است. این شرکت آن را اولین دستگاه درمانی برای درمان دیابت نوع 2 و چاقی نامیده است که بوسیله ی روش آندوسکوپی وارد بدن می گردد. به نوعی، می توانید آن را به عنوان یک درمان کاهش وزن در نظر بگیرید که به گفته ی GI Dynamics، به اندازه جراحی کاهش وزن موثر نیست اما موثرتر از قرص یا تزریق است. این شرکت می‌گوید این به ویژه برای بیماران دیابتی مفید است که "برای آنها جراحی یک گزینه ی مناسب نیست".

اندوبریرچیست؟

اندوبریر(EndoBarrier)، یک آستین قابل کاشت با طول حدود دو نیم اینچ (6.35 سانتی متر) است که به روش آندوسکوپی در قسمت اول روده کوچک قرار داده می شود و به عنوان مانعی بین غذا و گیرنده های موجود در دیواره روده عمل می کند. عمل آن شبیه به روش بای پس معده Roux-en-Y است که به یکی از پرکاربردترین انواع جراحی کاهش وزن تبدیل شده است.EndoBarrier ، به مدت یک سال در جای خود باقی می ماند و سپس بیرون آورده می شود.

اگرچه مطالعات نشان داده اند که منجر به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی می شود، اما EndoBarrier هرگز برای استفاده در ایالات متحده تایید نشده است. در سال 2010، مطالعه ای برای ارزیابی استفاده از این دستگاه در درمان دیابت نوع 2 و چاقی بر روی حدود 3000 بیمار آغاز شد، اما FDA آزمایش را متوقف کرد زیرا EndoBarrier دارای میزان آبسه کبدی 3.5 درصدی بود. هم متخصصان بهداشت و هم بیماران از تصمیم FDA ناامید شدند، زیراEndoBarrier  سابقه خوبی در کمک به کاهش وزن و کاهش قند خون داشت.

داده های جدید  EndoBarrier

اما داستان به همین جا ختم نمی شود، GI Dynamics اخیراً یک آزمایش بالینی محور جدید را در ایالات متحده راه اندازی کرده است. تا اواسط سال 2022، داده های بیش از 1000 بیمار که از EndoBarrier در این مطالعه استفاده کرده بودند، نشان داد که میزان آبسه کبدی آن تنها 1.1٪ است. این داده‌های جدید در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در سال 2022 توسط دکتر باب رایدر، رهبر انجمن دیابت‌شناسان بالینی بریتانیا(ABCD) در بررسی درمان‌ها و دستگاه‌های جدید دیابت، ارائه شد. دکتر رایدر دو آزمایش EndoBarrier را رهبری کرده است. همچنین، در سپتامبر 2019 یک کارآزمایی تصادفی چند مرکزی، دوسوکور، برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی سیستمEndoBarrier شامل 240 شرکت ‌کننده در ایالات متحده آغاز شد. این آزمایش قرار است در اوایل سال 2023 یا 2024 تکمیل گردد و اکنون امیدواریم که به زودی به بازار عرضه شود.

دکتر Leszek Czupryniak، به‌عنوان ناظر جلسه ی EASD، گفت: این دستگاه جالبی است که مدت‌هاست وجود داشته است. این مطالعه بر روی یک گروه بزرگ انجام شد و با نتایج بسیار چشمگیری همراه بود. جالب ترین چیز این بود که شما آن را برای یک سال در بدن قرار می دهید و سپس زندگی شما بسیار تغییر می کند، وزن شما کاهش می یابد، و احتمالاً سبک زندگی شما تغییر می کند، و سپس می توانید این وزن از دست رفته را برای سال ها حفظ کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/11/11/the-endobarrier-for-weight-loss/